(Video) Polis Dianggap Hero, Bantu Warga Emas Lintas Jalan Di Trafik Yang Sibuk

Seorang pegawai polis trafik dipuji sebagai wira di China setelah memberhentikan kereta di persimpangan yang sibuk demi membantu seorang lelaki tua melintas jalan.

Pejalan kaki, berusia 98 tahun, terperangkap dalam lalu lintas setelah gagal berjalan sepanjang lintasan sebelum lampu menyala hijau.

Gambar via Dailymail.com

Setelah melihat tempat kejadian, pegawai Tan Jiapeng segera menggunakan jawatan yang disandangnya untuk melindungi seorang lelaki tua yang terperangkap daripada melintasi  kenderaan sebelum lalu lintas berikut dihentikan.

Anggota polis itu memberi isyarat agar kereta menunggu sementara mengiringi warga emas di seberang jalan dengan sabar di wilayah Hubei di tengah China.

Rakaman kamera yang dikeluarkan oleh Xiling Traffic Police menunjukkan pegawai polis yang prihatin mengatakan ‘bawa perlahan’ dan ‘jangan tergesa-gesa’ kepada lelaki tua itu sambil menemaninya ke seberang jalan.

Dia menyuruh warga emas itu untuk duduk di birai bunga dan bahkan menyapu permukaan yang basah untuknya. Dia hanya pergi setelah memastikan bahawa warga emas itu selamat dan stabil.

“Anda akan hidup lebih dari 100 tahun,” pegawai Tan mengirim pesanan terbaik kepada orang asing sebelum meninggalkannya.

Kejadian menyentuh hati itu berlaku pada pukul 8 pagi Rabu lalu di Daerah Xiling Yichang, menurut Polis Trafik Xiling.

Gambar via Dailymail.com

Polis mengatakan bahawa pegawai Tan pada mulanya ingin membawa pengguna jalan raya yang tidak dikenali itu di belakangnya untuk membantunya melintasi persimpangan.

Dia memutuskan untuk menolak idea itu setelah menyedari bahawa orang yang mengalami masalah kesihatan yang kurang baik.

Dia kemudian berjalan perlahan di hadapan warga emas sambil mengarahkan kereta yang akan melintasi segera berhenti.

Semua pemandu berhenti dan menunggu dengan sabar, dan ada juga yang bertanya sama ada warga emas itu memerlukan pertolongan, kata polis melalui akaun media sosial rasminya.

Rakaman video tersebut telah menarik ramai orang setelah dikirimkan ke Douyin, TikTok versi China, oleh anggota polis pada 25 November.

Seorang pengguna memberi komen pujian: ‘Kudos kepada pegawai trafik Yichang.’

Orang lain menulis: ‘Semoga orang baik itu selamat dan sihat selamanya.’

Sumber : Dailymail.com

The post (Video) Polis Dianggap Hero, Bantu Warga Emas Lintas Jalan Di Trafik Yang Sibuk appeared first on Siakap Keli.




Post a Comment

0 Comments