(Video) ‘Napok payoh2, aku gi curi pita’ - Instapemes dikecam curi sanitizer di hospital, kemudian claim kakak dia doktor


Peningkatan kes wabak Covid-19 semakin membimbangkan. Orang ramai mula berhati-hati dengan situasi yang berlaku sekarang. Segala keperluan kebersihan diri dibeli dan disimpan untuk melindungi diri dan keluarga termasuklah topeng muka dan juga hand sanitizer. Dikatakan juga, stok untuk kedua-dua produk ini sudah habis di pasaran.

Umum berbicara mengenai keluh-kesah masyarakat kehabisan stok kedua-dua barangan tersebut, seorang gadis pula dikecam netizen kerana mengambil sebotol besar sanitiser yang diambil dari hospital. Gadis tersebut yang dikatakan merupakan seorang instafamous memuat naik gambar sanitizer di instastory dengan kapsyen “napok payoh-payoh, aku gi curi pita” (nampak payah sangat, aku pergi curi di hospital). 

Apabila dikecam oleh netizen, gadis tersebut menyatakan sanitizer tersebut diambil dari kakaknya yang juga merupakan seorang doktor. Dia juga menyatakan jururawat di hospital itu juga selalu membawa balik barang-barang di hospital.


Isu tersebut juga telah menarik perhatian seorang pekerja di farmasi. Dia memohon supaya masyarakat tidak mencuri sanitizer seperti yang dilakukan gadis itu. 

Menurutnya lagi, apabila sanitiser sudah habis, ward perlu pulangkan botol kosong kepada pihak farmasi, dan pihaknya akan membekalkan sanitiser yang baru.

“Saya kerja farmasi, tolong jangan curi sanitizer ni. Sebab bila dah habis, ward kena pulangkan botol kosong kepada farmasi baru, kita akan supply yang baru. Kalau dia tak ada botol kosong macam mana nak dapat lagi sanitizer? Jangan pentingkan diri,” katanya.

Seorang doktor juga meluahkan rasa marah dengan isu ini.  Lebih mengecewakan hand sanitiser yang telah telah diikat dengan wayar juga telah dicuri. Beliau menjelaskan betapa pentingnya hand sanitiser kepada petugas hospital. 

“Saya marah dan kecewa. Hand sanitiser yang dah diikat dengan cable wire pun boleh hilang. Bukan main cantik lagi perangai anda ye. Anda tau betapa pentingnya Hand sanitiser kepada petugas hospital? 

“Kami guna hand sanitiser setiap kali melihat pesakit dan bergerak dari satu katil pesakit ke katil yang seterusnya. Kami amalkan 5 Moments of Hand Hygiene bagi meminimakan risiko tersebarnya jangkitan antara pesakit. Kalau anda ambil Hand sanitiser kami bagaimana kami hendak rawat pesakit dengan selamat dan cepat? 

“Kami tau anda risau dengan COVID19. Kami pun risau juga. Tapi mengambil sanitiser hospital bukan caranya. Anda boleh sahaja basuh tangan dengan sabun selama paling minima 20 saat

“Anda bayangkan, jika kami ada 30 pesakit di wad dan 6 doktor yang hendak menunggu  giliran membasuh tangan setiap kali bergerak dari satu katil ke katil anda tahu berapa lama kami akan habiskan rondaan wad kami?

“Buat pesakit, pelawat atau pun kakitangan hospital sendiri, jangan ambil harta kerajaan! Bantu kami untuk bantu anda. Mengambil sanitiser kami tidak membantu kami. Anda membantu virus & bakteria,” tulis Dr. Mahyudin melalui Twitter.

Susulan dikecam teruk, instapemes itu segera menukar nama akaunnya bagi mengelakkan diri dari terus dikecam. Malah dia mengakui bahawa dia sebenarnya tidak mencuri, hanya memuat naik gambar tersebut dengan kapsyen 'bodoh' itu yang menjadi punca salah faham orang ramai.




Sumber: Fitri Mokh, Che Puan Kells, Dr. Mahyuddin



r

Post a Comment

0 Comments