7 Sebab Kita Tak Boleh Pakai Bengkung Hari-hari, Walaupun Mampu Sorok Lemak

 

Ramai kalangan wanita yang menjadikan pemakaian bengkung sebagai rutin setiap hari untuk menyorok lemak yang berlebihan terutama di bahagian perut.

Bila dah pakai bengkung barulah rasa mantap dan terus confident. Tapi walau pun nampak cantik sebenarnya pemakaian bengkung setiap hari boleh menjejaskan kesihatan dalaman kita.

Perkara ini dikongsi oleh Dr. Yazeed Hair Johari.  Selanjutnya baca perkongsian beliau.

BENGKUNG PEROSAK ORGAN DALAMAN

Gambar di atas adalah bengkung. Atau nama mat salehnya waist girdle, corset, waist band dan macam macam lagi. Jenis:

1. Bengkung abdomen (membaluti keliling abdomen/perut).

2. Bengkung penuh (chest to hips) yang membaluti dari paras dada hingga pinggul ( lebih merbahaya).

Tak kiralah jenis apa sekali pun bengkung ini selalunya digunakan untuk:

Selepas Bersalin (Post delivery)

Selalunya lepas bersalin, bukan apa tujuannya untuk put on pressure pada rahim yang sedang mengecut.Bengkung ini digunakan hanya pada had masa yang tertentu sahaja. Bila rahim dah sepenuhnya mengecut, Tak ada lagi pendarahan . Bengkung dah tak perlu sebenarnya..

Immbobilisation of Back

Terutama sekali yang ada kecederaan tulang belakang untuk mengelakkan “ friction “ geseran tulang belakang.

Tapi zaman sekarang ni, penggunaannya telah disalah guna oleh beberapa pihak yang cuba mengaut keuntungan dengan menjual harapan. Over claim pulak tu boleh kurus, boleh ramping.

Anatomi

Secara amnya di bawah lapisan kulit kita terutamanya dibahagian abdomen. Lapisan itu dipanggil “ Subcutaenous fat tissue “. Lapisan ini adalah lapisan lemak yang terkumpul. Kalau perhatikan fisiologi struktur lemak, ia mempunyai sifat pejal. Ia tak mudah pecah seperti yang diperkatakan oleh ramai penjual .

“Kalau sapu losyen panas ni , Lagi cepat pecah lemak.” Kau ingat lemak kau tu buah delima atau belon ? Boleh pecah begitu sahaja ? Menjual Harapan adalah lebih mudah memandangkan rakyat kita sibuk bekerja.

Tak ada masa nak bersenam…
Tak boleh kawal nafsu makan …

Jadi, ini adalah pintu gerbang utama kepada si penjual untuk menjual harapan. “ Nak jadi langsing ?” “ Sorok lemak dalam masa yang sama boleh shaping ..”

Kau rasa lemak tu boleh disusun atur? Macam kau susun biskut dalam balang? Korang baca bawah ni …

KEBURUKAN MEMAKAI BENGKUNG SETIAP HARI

1. GERD – Gastroesophageal Reflux disease

Bengkung akan membuatkan organ perut dan paru paru tertolak ke atas. Disebabkan tekanan yang tinggi. Bila perut kau dah tertolak ke atas, injap penutup perut akan terbuka disebabkan paksaan tadi.

Jus asid perut mula melimpah semula ke ssofagus (salur makanan ) dan akan menyebabkan GERD ( Gastroesophageal Reflux Disease ). Simptom dia sama macam orang yang kena serangan pedih ulu hati.

2. Dyspnoea (Shortness of Breathing) susah bernafas

Bengkung juga akan push paru paru inferior kau ke atas. Tahukah korang kita bernafas menggunakan otot diaphragma? Dan ruang diafragma ini diperlukan oleh paru paru untuk mengembang lebih baik.

Tapi kalau kau balut perut kau dengan bengkung dan pakai setiap hari. Bayangkan… Ruang diaphragma menjadi makin sempit otot diafragma tak dapat bantu paru paru untuk bernafas disebabkan tekanan dari bengkung yang telah menyebabkan kenaikkan tekanan abdomen “ Intraabdominal pressure “ dan sekali gus menyebabkan paru paru korang semua tak dapat berkembang dengan lebih baik .

3. Brain Hypoxia

Disebabkan itu makin kuranglah kemasukan oksigen dalam badan. Bila oksigen sampai ke otak dengan jumlah yang minima. Akhirnya kau mula jadi cepat letih, cepat mengantuk dan seharian produktiviti hidup kau akan berkurangan.

4.  Cardiac pressure

Bila paru paru kau pun dah tertolak ke atas maka paru paru kau tadi mula mencengkam jantung. Jantung kau pula yang stress, dahlah nak kena pam darah lagi tapi dok kena himpit pulak dengan paru paru. Aku sumbat hang 10 orang dalam kereta 5 seater nak tak ? Lepas tu aku ulang berkali kali ? Hangpa nak?

Darah beku

Mungkin ada antara kita yang tak tahu jika ada masalah “koagulasi “ darah. Bila ruangan dalam abdomen makin sempit  secara logiknya salur darah yang kecil semuanya akan tersekat. Sekatan laluan itu akan menyebabkan darah anda muka bergumpal dan mudah menjadi thrombus…

Bayangkan kalau darah beku tadi tersekat di salur darah paru paru ? Pastinya mengundang PULMONARY EMBOLISM. Keadaan ini adalah Emergency. Aku berani potong jari 100% pesakit yang kena pulmonary embolism , 60-70% yang akan menempah keranda untuk dikebumikan.

Selain dari itu:

5. Emotional Stress
6. Intraabdominal Muscle stress
7. Intraabdominal Swelling ( bengkak)

Dan macam macam lagi. Hanya kerana nak nampak kemas, nak simpan selit lemak tu ? Kau pakai bengkung tu pun aku tengok dah macam nak sesak nafas. Jangan temberanglah bila kau cakap benda tu selesa. Increase intrabdominal pressure. Takkan pernah selesa….

Belum lagi suami kau tunggu kau bersiap. Macam macam kau sarung satu badan selit selit lemak lagi. By the time kau siap, suami kau dah kejung dekat luar tu.

Nampak kemas tapi banyak keburukan

Nak nampak kemas katanya tapi banyak keburukan yang mengundang pada badan kau sendiri. Kenapa perlu beri tekanan yang tak perlu pada ruang dalam abdomen? Mereka perlukan ruang untuk bekerja.

Perut, diaphragma, usus, paru paru, ginjal, hati dan sebagainya. Tuhan dah cipta kan ruang untuk organ organ ni bekerja tapi kau sempitkan ruang mereka dek kerana kau nak sorok lemak lemak yang berlebihan.

Like… Seriously? Sanggup belanja duit gaji beratus ratus untuk alat kelengkapan bengkung, belum lagi dengan seluar shaping, baju panas, teh detox, pil kurus, losyen panas lagi. Hanya kerana kau mahu kelihatan lebih anggun dan menawan.

Kalau kau tengok pada gambar ni, kau balut tengah tu elok dah tapi dia degil dok keluaq ikut ataih dengan bawah. Sebab apa? Sebab lemak kau pun perlukan ruang mereka sendiri. Hang rasa hang boleh kawal susunan lemak tu ke?

Sel hidup perlukan ruang

Jadilah pengguna yang bijak, dari kau memeudaratkan diri membazir beli benda benda yang memberi harapan palsu baik simpan duit tu utk masa depan kau atau anak anak kau.

Sekali dua pakai boleh tahan lagi tapi kalau kerap ? Kau rasa organ kau dalam tu tak “ tercekik” mintak nyawa ke? Mereka pun sel sel hidup juga. Sama seperti korang semua yang perlukan ruang dalam hidup. Kecantikan tu sementara tapi organ dalaman nak pakai lama.

Nota Ringkas
Setiap organ kita perlukan ruang untuk bernafas dan bekerja . Tekanan normal dalam perut harus dikekalkan. Jika bengkung ini dapat menyebabkan “ Increase Intraabdominal pressure “ Maka ianya membawa kemudaratan .

Dr Yazeed Hair Johari

The post 7 Sebab Kita Tak Boleh Pakai Bengkung Hari-hari, Walaupun Mampu Sorok Lemak appeared first on Vanilla Kismis.




Lagi Menarik Di ViralSini :

0 comments:

Post a Comment

Scroll to top